dinsdag 13 oktober 2020

Jeugdzorg

Het is geweldig interessant om me bezig te houden met de portefeuille ‘Jeugdzorg’. Een onderwerp waar ik me met veel energie voor inzet en die me aan het hart gaat. Om maar een cliché te gebruiken, onze jeugd heeft de toekomst en we willen ieder kind graag dezelfde kansen geven om zichzelf optimaal te kunnen ontplooien.

Helaas is dit niet altijd het geval en hebben sommige kinderen zorg nodig, en soms zelfs zware jeugdzorg waar regelmatig over wordt gegaan tot het uit huis plaatsen van kinderen. Nederland is kampioen uit huis plaatsen. Vaak in gesloten instellingen voor jeugdzorg, de zogeheten JeugdzorgPlus. Rond de 3000 kinderen belanden jaarlijks in de zwaarste opvang die er is. Dit zijn meestal ‘letterlijk’ gevangenissen waar kinderen achter tralies belanden. De Leeuwarder Courant besteedt de laatste tijd aandacht aan geweld en seksueel misbruik van jongens die in deze zware jeugdzorginstellingen zitten. Helaas blijken dit geen uitzonderingen te zijn.  Drie commissies onderzochten de afgelopen tien jaar geweld en seksueel misbruik in deze jeugdzorginstellingen en telkens was het schrikken over de resultaten van deze onderzoeken.

Misstanden zoals een begeleider die een kind bijna wurgt, jongens die opgewacht worden door oudere mannen bij Woodbrookers in Drachten, of een groepsverkrachting onder jongeren in een gesloten instelling zijn maar een paar voorbeelden waarover ik de laatste tijd gelezen heb. Deze jongeren zijn allemaal voor het leven getekend en getraumatiseerd en krijgen zelden een stabiele relatie of werk. Ze halen bijna nooit hun schooldiploma, raken aan de alcohol of drugs of zijn gokverslaafd.

Dit alles was voor onze fractie genoeg om dit uitgebreid te gaan agenderen in de gemeenteraad samen met de PvdA, CDA en VVD. Doel is voornamelijk dit onderwerp politiek hoger op de agenda te krijgen en het taboe doorbreken die op dit onderwerp berust. We willen zicht krijgen op de ernst en grootte van de problemen rondom dit onderwerp.

De komende tijd zullen we, ter voorbereiding op de agendering, samen met de griffie kijken welke gasten we willen uitnodigen. Via de mail krijgen we al reacties veel verschillende positieve reacties, dat het onderwerp besproken wordt en ook worden er veelal oplossingen aangedragen maar ook willen meedoen aan deze discussie in de gemeenteraad.   Ik wil jullie ook graag in deze discussie betrekken. Uiteraard zijn alle suggesties van jullie welkom via johan.magre@leeuwarden.nl. Waar mogelijk bij veel animo kan dit onderwerp geagendeerd worden via een digitale bijeenkomst online.

Ik wil afsluiten met een citaat uit het boek ‘Kinderen van de Staat’ van journalist Helene van Beek die drie jaar lang onderzoek gedaan heeft naar de jeugdzorg in Nederland. ‘Het kind in ons, het kind dat wij met allen geweest zijn of zouden hebben kunnen zijn, ONZE kinderen verdienen onze zorg, vastpakken en niet meer loslaten. Wat mij betreft dient het vuur in ons allen, om te blijven gaan voor het belang van al die kinderen, NIMMER geblust te worden.’

Namens de fractie, Johan Magré