vrijdag 27 september 2019

Schriftelijke Vragen: Lerarentekort

Vandaag lazen wij het bericht dat een basisschool in Amsterdam de deuren moet sluiten, naar eigen zeggen vanwege het tekort aan leraren. Begin september kwam er ook een bericht dat de scholenkoepels van de vijf grootste steden aandacht vragen in een brief aan de minister voor het lerarentekort. Volgens hen zijn er structurele oplossingen nodig en is de situatie nijpend. Ook werd er vandaag bekend dat leraren in het basis- en voortgezet onderwijs een landelijke stakingsdag aangekondigd hebben met onder andere als doel om aandacht te vragen voor het toenemende lerarentekort. De fractie van D66 maakt zich ernstig zorgen om deze ontwikkelingen en vraagt zich af in hoeverre de toenemende problemen bij basisscholen om docenten voor de klas te vinden ook in de gemeente Leeuwarden steeds zichtbaarder wordt.

Ook al zullen de problemen waarschijnlijk een stuk minder heftig zijn dan in de Randstad, D66 is van mening dat goed onderwijs voor onze gemeente gewaarborgd moet blijven en wij willen daarom liever de problemen voorkomen dan later te moeten genezen. Daarom stelt onze fractie de volgende vragen:

Schriftelijke Vragen Lerarentekort D66

Innoverende economie en sterk onderwijs