zondag 21 februari 2010

D66 wil mensen structureel uit de armoede halen!

Armoede bestrijd je niet met geld, maar met meedoen en participatie. In het huidige beleid staat niet het individu, maar de schuld staat centraal. Het saneren van schuld en het geven van enkel inkomensondersteuning pakt de oorzaken niet aan. Wij willen mensen weerbaar maken, niet de schuld maar het individu moet centraal staan. We moeten mensen helpen structureel uit de armoede te komen, door ze te laten participeren en ze te leren hoe ze met geld om moeten gaan.

Om deze visie meer in beleid te verwerken heeft D66 in de tweede kamer drie moties ingediend.

Onderzoek naar de mogelijkheden knelpunten en kosten voor budgetwinkels (een laagdrempelige mogelijkheid voor mensen om informatie in te winnen, te veel mensen worden nu niet bereikt via de officiƫle kanalen).

Voor: GroenLinks, D66, PvdD, Verdonk

Tegen: SP, PvdA, VVD, CU, SGP, CDA, PVV

Onderzoek naar armoede, kansen en belemmeringen, dynamiek.

Voor: SP, GroenLinks, D66, PvdD, VVD, Verdonk

Tegen: PvdA, CU, SGP, CDA, PVV

Motie om in het beleid de individu en niet de schuld centraal te stellen. Voor: SP, GroenLinks, D66, PvdD, VVD, SGP, Verdonk Tegen: PvdA, CU, CDA, PVV
Conclusie hier is dat de PvdA schuld belangrijker vindt dan mensen leren hoe ze structureel uit de armoede kunnen komen. Ze houden een onderzoek tegen waardoor we beter zicht kunnen krijgen op de problemen van de armoede en ze willen niet kijken of budgetwinkels een laagdrempelige manier kunnen zijn om mensen te helpen. Dus ik wil de bij deze het casettebandje die op repeat staat van de PvdA over armoede niet meer horen. D66 Leeuwarden heeft niet een apart hoofdstuk over armoedebeleid. Ons hele programma moet armoede voorkomen. Niet op de oude voet doorgaan van continu een vis toewerpen. Maar juist zoals de VVD in Leeuwarden al zei, geef mensen een hengel. Als D66-er wil ik daar nog aan toevoegen: geef ze desnoods visles!